30 nov – Christchurch

30 november 2012 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Camper 30 nov – Christchurch

Gisteravond en vannacht aan één stuk geregend maar bij opstaan vandaag gelukkig droog. Koud nachtje en vandaag niet meer dan 12 gr, goed om alvast te wennen (hoewel morgen 23gr verwacht en 's nachts 17!!!). De camping is voornamelijk een doorgangsplaats voor schoonmaken, inleveren depot en daarna naar Christchurch airport. Het meest moderne sanitair wat we tot nu toe hebben meegemaakt met zelfs een automaat voor een bak(je) friet in 2 minuten en een mannetje die tussen 8 en 9 langs komt met een klein bestelautootje met een professioneel Italiaans espresso automaat achterin!

Wij om uurtje of 10 op weg met OV naar Christchurch centrum. Onze mond valt al een beetje open in de bus als we de schade zien, vooral richting/in centrum, die de laatste aardbeving heeft aangericht. Veel meer dan we gedacht hadden op basis van de informatie die in de toeristenbladen staat. We gaan eerste naar het museum aan de rand van het grootste park (dit is echt DE parkenstad) maar vinden het een slap aftreksel van wat we gezien hebben in Rotarua en Te Papa in Wellington. Marijke heeft wel een paar fotootjes genomen en 2 gaan er op de blog. Als we in het café een koffietje willen nemen is dat dicht! We drinken vervolgens een koffietje en hebben gratis internet bij Gregg's die aansluit bij de YMCA. Dan denken we het centrum met winkels te vinden maar daar is ook niet veel van over. Op een ludieke manier zijn containers ingezet als shop of koffietentje. En steeds loop je tegen het afgezette gebied aan in het centrum waar je niet in mag. Een Kiwi spreekt ons aan als we over de Avon'river kijken naar de schade en ons een beetje ramptoerist voelen. Hij vertelt dat hij net na de 2010 earthquake is weggegaan en nu voor het eerst terug is. Hij zegt dat 80% van de gebouwen die zich in de afgesloten zone bevinden nog tegen de vlakte gaat ivm onherstelbare beschadiging. De Kiwi's blijven positief en zeggen dat het er alléén maar beter van kan worden. Dan gaan we op zoek naar een eettentje, bij vookeur pizza ('t is wel vrijdag....). Niets te vinden met een compleet verdwenen centrum. Uiteindelijk vinden we een Café/bistro die weer gedeeltelijk open is. We genieten van een lunchje maar zijn wel onder de indruk van zoveel schade en wat voor effect dat wel niet heeft op het dagelijks leven en de organisatie van en inspanningen voor heropbouw in zo'n stad. Geen wonder dat er veel bouwpersoneel gevraagd wordt!

We gaan terug naar de camper en gaan pakken. Morgenochtend camper inleveren. Dan hebben we een hotel aan de andere kant van het grote park en vliegen zondagmorgen eind van de morgen naar Singapore. Daar 6 uurtjes wachten en dan door naar Amsterdam waar we kort voor 7u maandag- morgen aankomen.

We denken niet dat we morgen nog veel zinnigs te melden hebben om te bloggen dus is dit zeer waarschijnlijk ons laatste verhaal en fotootjes van deze reis. Dank aan alle lezers en de reacties, we vonden het erg leuk om alles met jullie te delen!

1. Judith:
    30 november 2012
    Wat leuk dat je de vuurtoren in mocht. Ik heb nu wel een heel goed idee van NZ en zijn bewoners. Het is een heel mooi land met veel natuur. We willen jullie bedanken voor de prachtige reisverhalen en foto´s, en wensen jullie een goede reis naar huis. Ik ga een aantal foto´s gebruiken als background zodat ik eens kan wisselen. Tot ziens.
  2. Pim Borsje:
    1 december 2012
    Hi Marijke & Bob,

Ik wist dat Nieuw Zeeland een indruk zou achterlaten. Het is een schitterend land. Wijzelf hebben nog lang niet alles gezien en moeten ook nog een keer naar het zuider eiland..
    Jammer dat jullie niet via Taranaki kwamen, het best bewaarde geheim van Nieuw Zeeland haha. (http://www.taranaki.info)

Goede terug reis toegewenst
    Pim, Marja & Family, New Plymouth.
  3. Moeder:
    1 december 2012
    Dit is een mail op de smartphone van Hanneke om jullie een goede thuisreids te wensen. Groetjes en liefs,Moeders